Emotsioon, sind vaid loon ...

Teismelisena ja ka hiljem koolis vaatasin päris põhjalikult põhiemotsioonide fotoseeriaid.

Hiljem, koolis oli öeldud, et on inimesi, kes ei saa teiste näoilme põhjal nende emotsioonidest aru, kuid õpetamisega koos tehti õpilastele ka ja korduvalt neid näoilme-teste! Pulli (ja statistika) pärast.

Ma tean, et olen mõneski asjas autistlik, kuid … ma ei saanud neid fotosid jõllitades mitte kunagi aru, et mu segadus on sellest, et ma teen ületööd :D Mida ma silmas pean: ma nägin, et emotsioon oli teeseldud/näideldud, ja seega ma püüdsin aru saada, mida pildistatud inimene tegelikult tunneb. (Väsimust? Töö-otsast ilma-jäämise hirmu?) Vaja oli ainult vahtida üldmiimikat. Mina nägin, et inimene püüab näidata emotsiooni, mida tal tegelikult pole, ja nii ma ei olnud sugugi kindel, mida vastata :D Lõpuks alati vastasin nii, nagu ma usuks teeseldud emotsiooni.
Väga-väga palju aastaid hiljem sain aru, et ma vastasin õigesti :D




Autismiga olen nüüd nii palju tegelenud … Kuulen emadelt suure kurbusega, kuidas mõned täiskasvanud lapsed eitavad, et nad on autistlikud, sest … nad ju ise ei näe end veidrana …, kuid see tähendab, et vanemad peavad neid ülal pidama ja igati aitama. Hülgamine pole lahendus. Väga paljud neist/meist eelistaksid üksinda pool-surra iga päev, selle asemel et ema näägutamist kuulda. Aga mina täidan alati meie kõigi kolme eest erinevatel põhjustel töövõimetuse ankeedi! Seega … mulle tundub, et need (mõistetavalt) rahulolematud emad võiksid oma autisti eest ka ankeedi täita – tarvis lihtsalt ID-kaart kätte saada paariks tunniks :D Sneaky-beaky :D



MBB ka on südamest kindel, et tema autism ei paista välja, kuigi see paistab välja isegi ainult tema kõnnakust/kehahoiakust! Okei … mitte ilmtingimata kohe autism, kuid midagi neuroloogilist ikka. Temaga koos olles saab kiiresti selgeks, et ta on autistlik. Kuid tal on väga ilus hing ja meeletu teadmistepagas, nii et … mind ei huvita, kuidas ta kõnnib, kuidas ta unustab, et mina ka kaasas olen ja minema tormab … :D … kõiki … nii paljusid … autiste tundvatele inimestele tuttavaid asju teeb :D Ka ma ise teen mõningaid neist, kuid … MA TEAN, et see on … stimmimine, ennast rahustav käitumine. Kui ma … “näen” … ennast stimmimas, ma saan aru, et mul on natuke raske. Mu füüsiline keha annab mulle teada, et mul on mentaalselt liiga raske. Kuid ... minul on võimalik seda märgata! Nii paljudel lihtsalt pole ... eneseteadlikkust piisavalt. Autismispektris, ma mõtlen. Mida autistlikum, seda võimatum on näha "normaalsuse" ja enda erinevust ...
Kuid pole hea seda äratundmist peale pressida kellelegi teadmatule, kellel on NII ILUS SÜDA. Pole üldse hea tunne öelda, et sa käitud praegu väga silmnähtavalt ülestimuleeritusega võitlevalt, kui ta väidab, et ta pole absoluutselt ärev, hetkel. Kuid … ma siiski olen öelnud, et tal endal pole eneseteadlikkust oma autistlikkuse kohta. Ta ei usu seda :) Loomulikult! See ... mulle näib ilus ja armas.


Kuid sel nädalal oli meil MBB’ga esimene tüli. Eile oli minul ja Väikul koos raske päev ...


(ainutl üks näide: med-registratuur saatis meid valesse kohta, kus meid koheldi nagu napakaid, ja õigesse kohta jõudes selgus, et saatekirja pole -- nimeliselt kutsuti, nii et meiepoolset viga polnud -- ja mina pidin ukse taga saatekirja-arstile helistama, kes küsis, kas tõesti tema saatis, ja sellele lisaks selgus, et mina ja VT mõlemad olime unustanud, et ta pidi kaks klaasi vett jooma enne tulekut……… --- see oli esimene koht, kuhu me sel päeval läksime, ja jamad läksid edasi ja edasi; Väiku küsis korduvalt, kas minuga on kõik korras, ja mina vastasin iga kord, et … vabandust, aga kohe kaugeltki mitte, mul on tõesti kahju!)


... ja kui mina võin ennast kardina-tuutusse peitu keerata või madratsi alla pugeda, siis tema vajab … debriefingut. Juhtus aga nii, et mu obsessiivne kuldsüda ütles, et ta pole seda iial palunud, kuid sel päeval, palun, olgu ma temaga, valigu tema. Ma ütlesin, et ei saa seda tõesti teha ja jahusin Väikuga nii kaua, et … esimest korda täiskasvanuna jäi ta minu 90 cm laiusele madratsile koos minuga magama :D Üldiselt on ta kohutavalt kaitsev oma “personaalruumi” osas … Ma ALATI jalgadega natu nihkudes ja käsi pisitasa avades kehakeeles küsin, kui palju ma tohin läheneda ja kui kõvasti kallistada … Ma ei taha mingeid kallisid röövida :D. Ma tahan ainult neid, mida ta ise tahab anda. (Minult endalt on kallisid välja-vägistatud ja ma fantaseerisin nende kahe inimese pussitamisest iga kord, kui mul jubeduse- ja vastikusevärinaga need stseenid meenusid). Aga nii läks, et ma ei saanud MBB’le vastu tulla.


Aga … ta on ju nii noor, 24, ma ise olin palju napakam ja hüsteerilisem selles vanuses… Kuid sellest tulid järsku lahkuminekujutud. Need on natuke end kogunud ka mõned päevad varem … Et … ma pole sugugi kindel, et ma uut peret tahan. Enda omapära tõttu ei saa ta aru, kui absurdne on olla 43-44-aastase naisega ja lahkelt öelda, et … no mitte kohe, aga nelja-viie aasta pärast, kui me ikka veel teineteist armastame, võiks ikka pere luua, oleks nii kena! Ma hoolin temast nii sügavalt, ma saan aru, et ta näeb mind üsna täiuslikuna, kuid … Mees samuti! Jah, me oleme Mehega nüüdseks pigem südamesõbrad, kuid … kallistusi-musisid on päevad täis, ning juhtub ka kuumi suudlusi … Ka Mees mõtleb, kuidas teda aidata, sest ta näeb, et ma sügavalt hoolin MBB’st. Sa ei pea abielluma iga inimesega, kes Sulle meeldib … Ja samas, sa võid. Mina ei naeruväärista inimesi, kes on 8 korda abielus olnud. Mina näen seda nii, et nad on oma partnerile tahtnud näidata, et nad on valmis kirikukatuselt end temaga võrdseks kuulutama, et nad ei kahtle tema väärtuses. Formaalne abielu on minu jaoks nagu … avalik võrdsuse/väärtusetunnistus …


---



Jumal tänatud sellegi eest, et olen aru saanud, et … ainult oma südamelt saab küsida, mida teha. Võtkem näiteks seesama tüli. Alati on olnud, et ma spontaanselt voolan täpselt sellisesse vormi, mida teine hetkel vajab, kuid … kui ma olen oma (jah, täiskasvanud, aga ikkagi!) lapsega, siis tuleb AUSTRAALIA poisilt jutt, et ta on mu elus kõige viimasel kohal. Ja tüli käigus ma ütlesin talle, et see pole minu süü, et tal pole tähendusrikkaid/olulisi suhteid kellegagi peale minu. See polnud väga kena minust, kuigi tõsi ju … Ma ei kahetse, aus on ikka hea olla, kuid … kurb! Mul on endast ka kahju, et ma ei näinud paremat valikut, kui see välja öelda. Tõesti kurb!

Enda autistlikkust mittenägevana elab MBB sotsiaalabist. Ta on oma kopikataskukest börsil niimoodi kasvatanud, et sai tulla siia ja … aga … kui ta tagasi tuleb, on ta paljas nagu püksinööp. Ja … kui ta on mulle öelnud, et tema ohverdab kõik ja mina mitte midagi, siis olen ma tavaliselt öelnud, et … ma saan aru, ja mul on väga kahju. Kuid … kui nüüd eile tulid “lahkuminekuähvardused”, minus kerkis ka protest. Ma jäin ebamääraseks öeldes, et mu päevad olid minu jaoks põnevalt sisustatud enne teda, kuid nüüd, kus ta vajab mind kogu meie ühise ärkvelolekuaja, nii et ma ‘pean’ isegi pissile ta telefonis kaasa võtma, olen ma pidanud paljud asjad ära jätma. Ma ei hakanud TALLE üles lugema, mida kõike, kuid … siin alustaks ja kohe varahommikust, sest ... reeglina helistab ta mulle juba enne kella viit hommikul!!!!!!! ----------- (ta pole idioot, ta teab täpselt, kuidas aja-erinevust arvutada! --- ta teab suurepäraselt, et ta helistab mulle hommikul kell neli-midagi!):

 
varahommikune meditatsioon, Morning Pages päevik, unenägude kirjapanek, hommikune jooga, laulmine, kunstivärgid, blogi, päevikud, jalutuskäigud, õhtune jooga ja õhtune meditatsioon. Iga päev annan ma selle kõik ära, et olla tema jaoks olemas. Ei ole hea kuulda, et tema silmis tema annab kõik ja mina mitte midagi. Tõesti, rahakest pole meil kummalgi, kuid … ma olin mõistagi väga selge seda väljendades. Et ma ei saa … ‘fasiliteerida’ mitte midagi. Pole kena hiljem selle üle viriseda.

Ja mul on kiusatus … Kiusatus teha KOLM PÄEVA nii, et ma teen asju, mida ma teeksin, kui teda poleks. Asju, mida ma armastan! Kuid … ma ei tea, kas ma isegi neli tundi kange suudan olla …



Väiku vaatas oma peikaga filmi “Edward Käärkäsi” ja … ta sundis mind endaga koos veerand filmi vaatama :D, sest … see … tobe-nunnu-positiiv-ohmu emme seal meenutas talle mind :D Ma võtan seda komplimendina. Emmeke taris selle kohkunud friigi enda koju ja õhtusöögil Edward oma käär-kätega muidugi ei saanud ‘lauanõusid’ tarvitada ja … kui tal lõpuks õnnestus üks hernes oma käär-käte otsa ja seejärel ka suhu torgata, küsis emme rõõmsalt: “Kas sulle maitses?”


Väiku arvates olen ma nii soe, pehme ja positiivne :D Mis siis, et see emme oli komöödiakuju :D Ma olen õnnelik, et ta mind sellisena näeb :D No tõesti -- häbiraasu ka pole!




Kas saab olla liiga palju armastust?
Kuidas sa valid, kellele end mis mahus jagada?
On ju nii palju üksildasi inimesi, kes tunnevad, et neid pole kellelegi vaja..., ja siis need, kes on lõhki kistud soovist vastata … teiste soovile nendega koos olla. Mitte keegi pole rahul nii väikese ajaga, mida inimene saab neile “ohverdada”. Kõik mossitavad! Kõik ütlevad, et seda on nende jaoks liiga vähe ja nad väärivad rohkem. Kuidas on võimalik selle peale öelda, et nad eksivad?


Minu meelest kõne-tundide määramine pole õige, kuid ma ei saa ise ka aru, miks.
Tundub loogiline lihtsalt anda kõigile nende ‘aeg’. Igaüks saab olla kindel, et ta regulaarselt SAAB.
Kuid see tõesti ei tundu mulle õige … Ma nii väga tahaks aru saada, miks see ei tundu õige …
Lihtsalt ... selge on see, et ma ei saa “jätkusuutlikult” teha midagi, mida ma õigeks ei pea, ükskõik kui palju lohutust see võib teistele pakkuda. Kui … ma aru ei saa, siis … midagi peab olema valesti! :D



---




Ma võib-olla tahan homme proovida oma tavalist päevakava … Ma pole saanud päevikuid kirjutada, kuid ma olen iseendale telefonist arvutisse saatnud päevikufotosid jaanuarist ENNE kui MBB Eestisse tuli :D . Kui … ma homme olen kange ja täidan oma päevaplaani, siis … te saate neid näha :D Tundes ennast … ma vast annan alla ja olen videokõnes kogu aja, kui ma olen mis iganes ruumis üksi, see hõlmab muidugi minu tuba, kuid ka söögitegemist, pissil käimist, koristamist mingil määral, ja duši all käimist … Mitte kunagi üksi! Ja siis mulle öeldakse, et … mina ei ohverda midagi?! Ma saan ‘sentimendist’ aru, kuid … see vajutab mu longu! Minu meelest see pole aus.

Comments

Popular Posts